Oorverdovend? Overal is een oplossing voor. - Reisverslag uit Heerenveen, Nederland van Jan Postma - WaarBenJij.nu Oorverdovend? Overal is een oplossing voor. - Reisverslag uit Heerenveen, Nederland van Jan Postma - WaarBenJij.nu

Oorverdovend? Overal is een oplossing voor.

Door: Jan Dros

Blijf op de hoogte en volg Jan

20 Januari 2020 | Nederland, Heerenveen

Er is weer een klein wondertje geboren. Meindert is voor het eerst vader geworden. En Jan Postma heeft er een Pakesizzer bij.
Meindert is vanaf nu een PaTaT, “Pa Timmert aan Tanzania” en Jan Postma een PakeTaT. Toch mooi zo’n eretitel.

Er is natuurlijk ook weer geklust. En hoe!
Yde, waar we zo kennis mee maken, heeft een zaagmachine aangevallen. Gewapend met een slijptolborstel is hij de roestige zaagmachine te lijf gegaan. Nou, de vonken vlogen eraf. Ook roestige stof. Even werd het binnen wat mistig, maar toen Yde buiten onder het afdakje, nu wel met mondkapje, verder ging met borstelen klaarde het binnen gelukkig weer op en werd het nu buiten wat mistig. Het resultaat was verbluffend. Het blote staal weer glimmend en na een sopje ook de rest ontdaan van vet en vuil. De zaagmachine gaat nu schoon in revisie.

Jan Dros heeft zijn duikbrevet op het droge behaald. Daarvoor moest hij met duikbril en oorbeschermers spouwmessen (maar even Googelen) maken van oude roestige zaagbladen. Heeft daarvoor 3 slijpschijven versleten en eentje aan gort gedraaid. Iets te enthousiast en snok….slijpschijf vierkant in plaats van rond. Maar ook hier is uiteindelijk resultaat geboekt. Twee keurig op maat gemaakte spouwmessen. Eentje voor de zaagmachine van Yde en de andere voor….weet ik even niet.

Als je zo bezig bent in de werkplaats van het Technopark in Heerenveen dan hoor je van alles. Ook datgene wat je niet wilt horen. Zoals het geluid van de afzuiginstallatie of het snerpende geluid van een slijpmachine. Onze pensionarissen hebben daar wat op gevonden. Gehoorapparaatje op bijna uit. Een geweldige uitvinding. ZIJ hoeven geen oorschelpen op die na een tijdje klemmen de oren rood maken.
Er is echter één nadeel. Als ze in de koffiepauze vergeten het gehoorapparaatje weer wat bij te stellen, dan zie je bij het communiceren steeds van die scheven koppies die naar je toe bewegen als je iets voor de tweede keer moet zeggen. Tja, dan praat je maar wat harder.

De zaagmachine van Yde heeft ook een nieuw “trespa” afdekplaatje gekregen (zie foto’s). Keurig op maat gemaakt met een computer gestuurde freesmachine. De zaagmachine is hierdoor een stuk veiliger geworden. Wat is er veel mogelijk bij Technopark. Bedankt daarvoor.

We zijn alweer toe aan de volgende kennismaking. Dit keer Yde Haarsma …aangenaam.
De gepensioneerden doen het goed. Zo ook Yde. 4 jaar vrij van CAO arbeid.
Yde is een echte techneut. Twaalf ambachten, 13 specialiteiten. We gaan ze even opnoemen.
Kiest als tiener voor HTS Werktuigbouw. Na zijn studie monstert hij aan bij de grote vaart. Wil graag de wereld rond. Besluit daarna boorplatforms te gaan bouwen. Krijgt verkering en besluit een vervolg studie HTS energietechniek op te pakken in Groningen. Wordt daarna monteur in een melkfabriek. Wisselt van baan en wordt hoofd technische dienst bij Storteboom kippenfabriek. Eindigt uiteindelijk de laatste 15 jaar in de koffie.
Op dit moment is Yde vrijwilliger bij het stoomgemaal in Lemmer en TaT-klusser bij ons. Bedankt Yde.

Aanstaande vrijdag en zaterdag (24 en 25 januari) zijn we weer acte de présence. En jullie zijn van harte welkom om mee te klussen.

Tot later
Jan&Jan