Grote mannen met een klein hartje - Reisverslag uit Heerenveen, Nederland van Jan Postma - WaarBenJij.nu Grote mannen met een klein hartje - Reisverslag uit Heerenveen, Nederland van Jan Postma - WaarBenJij.nu

Grote mannen met een klein hartje

Door: Jan Dros

Blijf op de hoogte en volg Jan

12 Januari 2020 | Nederland, Heerenveen

We zijn weer een week verder. En mensen….er is weer van alles opgeknapt en gerepareerd.
Het hart van een TaT* klusser slaat niet zo snel op hol, maar dit weekend was het raak.
Niet bij één maar bij wel drie tegelijk. En dan gebeurt er wat.
* Timmer aan Tanzania

Het zit zo. Sjoerd is al wekenlang bezig met het herstellen van twee lintzaagslijpmachines.
Wat is dat nou weer hoor ik je denken. Nou….er zijn twee lintzaagmachines opgeknapt die werken als een soort figuurzaag. Maar dan voor wat grotere houtwerkstukken. Een lintzaag voor dit soort machines is wel zo’n 4 meter lang in het rond en heeft meer dan 500 zaagtandjes.
Als je die handmatig moet slijpen dan ben je zo een week verder. Nou hebben ze in Afrika daar nu nog wel de tijd voor, maar het leek ons toch handig dit proces te automatiseren.

En dat is gelukt!!
Sjoerd moest er wel een aantal metalen onderdelen voor maken maar als metaalman kan hij dat als de beste. Verder moesten er 2 nieuwe wieltjes gemaakt worden die de te slijpen lintzaag in de rondte moet laten draaien. Die zijn dan weer door timmerlui gemaakt. Van stevig multiplex. Zo hebben meerdere disciplines aan dit apparaat gewerkt. Prachtig.

En als dan daar het moment is dat de lintzaag klaar staat om geslepen te worden en Jan Postma de machine aanzet, dan staan daar 3 grote kerels met een heel klein hollend hartje te glunderen
We staan nog net niet te janken maar ontroerd zijn we wel. Zo blij als een kind. Op de bijgesloten video en foto’s is het pronkstuk te bewonderen. En…. je mag best een traantje laten hoor. Geeft niets.

Het was natuurlijk niet alleen de lintzaagslijper die de show stal. Er zijn nog 3 apparaten opgeleverd en in de container gezet. Op vrijdag waren Pieter de Jong, Yde Haagsma, Jan Dros en Jan Postma aanwezig en op zaterdag Jorrit Nicolai, Sjoerd Scholten en de twee Jannen. Ja ja, die met de kleine hollende hartjes.

Zaterdag tegen twaalven kwam Amieke de Rapper even langs om ons werk te bewonderen. En bewonderen deed ze. Even later zaten we gezellig met elkaar aan een broodje kroket en appelflappen die ze voor ons had meegenomen. Amieke werkt ook bij het Friesland College en doet o.a. Externe Relaties. Zij regelt de buitenlandstages voor FC studenten. Zo ook voor de 6 studenten die medio dit jaar mee gaan naar Tanzania om daar mee te helpen een timmerfabriek in te richten. Bedankt Amieke voor de broodjes, appelflappen en je aanstekelijk bewondering.

Alweer de volgende kennismaking. Sjoerd Scholten… aangenaam.
Sjoerd is docent metaalbewerking bij het Friesland College in Heerenveen. Hij is één van de docenten die medio dit jaar meegaat naar Tanzania. Hij is dan de begeleider van 3 metaalstudenten die in Moshi de afzuiginstallatie voor de afvoer van zaagsel en houtkrullen gaan installeren.
Veel van de machines zijn gereviseerd met onderdelen die Sjoerd heeft gemaakt met de metaalbewerkingsmachines bij het Friesland College. Geweldig en mooi dat zo kan. Bedankt kerel.

Sjoerd houdt ook van snelheid. Goat oerend hard op sien Ducati. Het liefst op het motorcircuit van Assen. Een supersnelle metal man waar we heel blij mee zijn.

Er moet nog best wel wat worden opgeknapt. Klussers, poetsers, schilders zijn dan ook van harte welkom.
We gaan aanstaande vrijdag 17 en zaterdag 18 januari weer los.

Tot later
Jan&Jan

Hieronder de volledig geautomatiseerde lintzaagslijper in actie.

• 12 Januari 2020 - 14:25

Gerrit Wijers Groesbeek:

Hallo
    Ik ben degene waarbij u vorig jaar een partij freeskoppen hebt opgehaald
    Maar wat voor houtmachines zoekt u
    Ik kom bij handelaren en daar kan ik misschien wel wat oudere machines vinden
    Voor heel weinig
    Het is geenszins de bedoeling voor mij om er een handel van te maken
    Omdat het voor een goed doel is
    Groeten Gerrit Wijers Bredeweg 83 Groesbeek
    0610434974@

• 12 Januari 2020 - 21:43

Jan Postma:

Beste Gerrit Wijers, dank voor uw aanbod en wat fijn dat u ons volgt. Uw goede bedoelingen waren mij al glashelder toen u de beitelblokken en de schuurmachine gratis beschikbaar stelde. We zijn nu redelijk compleet wat machines betreft. Mocht hier een vervolg op komen, dan zal ik u zeker benaderen. Nogmaals hartelijk dank voor uw medewerking.
    met vriendelijke groet, Jan Postma.