“Timmer aan Tanzania” loopt als een tierelier. - Reisverslag uit Heerenveen, Nederland van Jan Postma - WaarBenJij.nu “Timmer aan Tanzania” loopt als een tierelier. - Reisverslag uit Heerenveen, Nederland van Jan Postma - WaarBenJij.nu

“Timmer aan Tanzania” loopt als een tierelier.

Door: Jan Dros

Blijf op de hoogte en volg Jan

16 December 2019 | Nederland, Heerenveen

Dag beste lezers,

Het project “Timmer aan Tanzania” loopt als een tierelier.

Werkelijk! Elke vrijdag en zaterdag (en zelfs zondags) zijn vrijwilligers in de weer om de vele houtbewerkingsmachines op te knappen, daar waar nodig te repareren of om ze ergens in het land op te halen. Soms moeten er compleet nieuwe onderdelen worden gemaakt om de machine werkend te krijgen. En werken doen ze dan. Geweldig.

Vooral de veiligheid krijgt veel aandacht. Je moet er niet aan denken dat iemand zijn vingers (of iets anders) ergens tussen krijgt. Daar waar de veiligheidskappen om draaiende delen missen worden er vakkundig nieuwe gemaakt van duurzame houtproducten (zie foto).

Veiligheid aan en rondom de machines is één van de speerpunten bij dit project. In Afrika zijn er nog geen veiligheidseisen zoals we die in Europa kennen. Bij ons bezoek aan Moshi deze zomer hebben we dat met eigen ogen gezien. Draaiende beitels en cirkelzagen zonder veiligheidskappen. Overal afvalhout op de grond met het gevaar dat je struikelt en in het ziekenhuis beland.

We gaan dan ook niet alleen machines leveren maar ook heel veel aandacht besteden aan veilheid en onderhoud. Vooral de werkplaats in Moshi zal als veilige voorbeeldwerkplaats gaan dienen. Met de hoop dat de lokale overheid (en wellicht de landelijke) op den duur gaat (in)zien dat de veiligheidsnormen voor timmerwerkplaatsen moeten worden aangescherpt. En wellicht gaan wij met dit project het nodige duwtje in de goede richting geven.

Naast het wekelijkse timmernieuws wil ik u ook graag voorstellen aan de initiatiefnemers, vrijwilligers en sponsoren die dit project mogelijk maken. Elke blog een ander persoon of instantie.

Graag zou ik het voorstellen willen beginnen met… Jan Postma.

Jan is werkzaam bij het Friesland College in Heerenveen als docent hout en initiatiefnemer van dit project.

Een man met ervaring. Want in 2010 heeft Jan samen met een aantal meubelmakerstudenten van het Friesland College een timmerwerkplaats opgezet in Gitarama, midden Rwanda.
Jan heeft deze timmerwerkplaats afgelopen zomer bezocht en was blij verrast te zien dat de werkplaats nog steeds floreerde en sinds kort een eigen stroomvoorziening heeft in de vorm van zonnepanelen en enorme accu’s voor de opslag van de opgewekte stroom.
Het duwtje van toen heeft prima uitgepakt.

In 2015 heeft o.a. Jan namens stichting Water for Everyone een grote watertank gebouwd voor de missiepost in Kilangala, Zuid Tanzania.
De watertank was nodig om de missiepost te voorzien van schoon bronwater uit de bergen.
Daar is toen het plan ontstaan om, met financiële ondersteuning van ZZG, ook in Kilangala een timmerwerkplaats op te zetten. Volgend jaar juli zal dat gerealiseerd worden.

Het zal u opgevallen zijn dat deze blog anders is dan anders. Dat heeft een reden.
Jan Postma steekt naast een drukke baan als docent veel vrijetijd in dit project. Iets te druk.
Er is daarom besloten om Jan wat te ontlasten. Het wekelijks schrijven van deze blog wordt voortaan geschreven door een andere Jan.

Volgende week meer nieuws en natuurlijke de volgende kennismaking.
Bedankt voor uw belangstelling.

Jan&Jan (Jan Dros en Jan Postma)

PS
Meer informatie over het watertank project in 2015 vind u op: