Klussen aan machines, vrijwilligers gezocht!!! - Reisverslag uit Noordbergum, Nederland van Jan Postma - WaarBenJij.nu Klussen aan machines, vrijwilligers gezocht!!! - Reisverslag uit Noordbergum, Nederland van Jan Postma - WaarBenJij.nu

Klussen aan machines, vrijwilligers gezocht!!!

Door: Jan Postma

Blijf op de hoogte en volg Jan

02 September 2019 | Nederland, Noordbergum

De stand van zaken:
Met vertrouwen in de toekomstige projecten zijn we in juli weer thuis gekomen. Vorige week hebben we (Douwe van Barneveld ZZG, Leo Groendijk – Water for Everyone en Jan Dros – Stichting Multimodus) vergaderd over het vervolg:
• Water for Everyone gaat de African Rainbow School in Sumbawanga met raad en daad bijstaan om 3 nieuwe laboratorium lokalen te maken. In Kilangala moet een extra waterbron worden benut waarvoor een grote betonnen tank en leidingen e.d nodig zijn.
• Multimodus gaat 30 gebruikte computers leveren aan de Rainbow school, 10 stuks voor het computerlokaal in Kilangla voor het ICT onderwijs en nog 5 computers en een klein netwerk in het ziekenhuis in Kilangala. De internet aansluiting leek eerst haalbaar, er zitten nu enkele kinken in de glasvezelkabel, Aron is nog steeds in onderhandeling met enkele providers. In Moshi gaan ze de nieuwe timmerwerkplaats op eigen kracht bouwen. Het moet een voorbeeld worden voor bedrijven en scholen in de wijde omtrek op het gebied van kwaliteit, veiligheid en gestructureerd werken.
• ZZG / STB Nieuwe timmerwerkplaats Kilangala, er is ± € 35.000,- nodig om de nieuwe werkplaats te bouwen. Dat geld is er nog niet en de missiepost heeft nog te weinig inkomsten voor een structurele bijdrage. Het runnen van een missiepost, scholen en een ziekenhuis levert geen geld op. Het maken van meubels (deels door de studenten) kan geld in het laadje brengen, waarmee dan ook een deel van de werkplaats kan worden bekostigd. Daarom wordt er eerst het machinegedeelte gebouwd, dan kunnen daar de machines en installaties worden geplaatst. Het werken aan de werkbanken moet dan tijdelijk nog in de oude werkplaats op 150 meter afstand. Als er weer voldoende geld is kan de werkplaats worden afgebouwd volgens de eisen van de overheid, we hopen dat het dan weer een erkende school kan worden, de overheid de salarissen betaalt en weer officiële diploma’s kan verstrekken.

Het verzamelen van machines en gereedschappen.
• Stichting gered gereedschap heeft onze aanvraag goedgekeurd, zij leveren allerlei handgereedschappen.
• Bij Euro Recreatiebouw heb ik 2 gebruikte Houtmot afzuigers mogen ophalen.
• Van Outfit Toneelkleding in Burgum heb ik een oude hand-naaimachine gekregen.
• Galama-Interieur en Tripple E uit Joure brengen nog enkele grote houtbewerkingsmachines.
• Via Marktplaats hebben Jan D en ik nog een formaatzaag gekocht en gehaald in de buurt van Tilburg, en zijn er nog veel gereedschappen gekocht of gekregen van diverse particulieren en bedrijven. Broer Simon reist door heel het land en is bereid om onderweg op te halen, soms is daar een aanhanger voor nodig.
• Collega Arjen de Boer (autotechniek) heeft de cirkelzagenslijper weer helemaal gangbaar gemaakt die moet nog getest, collega Piet Messchendorp schenkt 2 nieuwe setjes bovenfrezen.
• De studenten van Mobiele werktuigen (tracktors e.d.) gaan een tafelfrees van nieuwe tandwielen en lagers voorzien. Wellicht nemen ze nog wat sleutelwerk voor hun rekening.
• En al die anderen die er aan hebben bijgedragen en niet zijn genoemd, allen hartelijk dank.

Ondertussen staan er vele oude machines in de werkplaats van Technopark te wachten op een opknapbeurt en daarvoor kunnen we nog wel enkele vrijwilligers gebruiken. Er moet van alles gebeuren zoals schoonmaken, schuren, schilderen, gangbaar maken, smeren en allerlei reparaties. Ook moeten er nog wat stellingen in de container komen voor de opslag van allerlei klein gereedschap. Misschien heb je nog een gebruikte stelling over?
Wie wil één of meerdere dagen meehelpen???
Laat onder dit bericht naam en mobiele nummer achter of stuur het mij via een PB, dan zet ik u/jou in de Whatsapp-groep en zien we dan wel, op wie we wanneer kunnen rekenen.
Geplande data:
• Vrijdag 29 nov. 8:30 – 16:00
• Vrijdag 6 dec. 8:30 – 16:00
• Vrijdag 13 dec. 8:30 – 16:00
• Vrijdag 20 dec. 8:30 – 16:00
Eventueel zouden we ook enkele keren een zaterdag kunnen plannen, als dat beter zou uitkomen hoor ik het graag.
Jan Postma