Vandaag een drukke dag gehad. - Reisverslag uit Friesland, Nederland van Jan Postma - WaarBenJij.nu Vandaag een drukke dag gehad. - Reisverslag uit Friesland, Nederland van Jan Postma - WaarBenJij.nu

Vandaag een drukke dag gehad.

Door: Jan Postma

Blijf op de hoogte en volg Jan

08 Juli 2019 | Nederland, Friesland

Na het ontbijt en een vergadering hebben we de “oude” werkplaats bekeken, de laatste tijd hebben ze vele machines weer opgeknapt. Op het naaiatelier hebben ze ons opgemeten, we krijgen een maatwerk overhemd. In Ruhango hebben het opvanghuis van Jean Pierre, onze gastheer, bezocht en met de deelnemers gesproken. Op de lokale markt hebben we met nog 2 voormalige deelnemers gesproken, zijn zijn nu financieel zelfstandig. Daarna hebben een van de 8 mestvergisters bezocht, die mede door Water for Everyone zijn gebouwd, het gezin kan bijna alle eten koken op biogas. Na een lunch in het gerechtsgebouw zijn we naar de technische school van Hanika gegaan en hebben daar de verschillende afdelingen bekeken. Ze willen daar heel graag van Jan Dros gebruikte computers hebben, echter er mag geen 2e hands electronica worden geïmporteerd, ze namen gelijk contact op met de douane, het moet uiteraard schriftelijk worden aangevraagd. De houtmachines aldaar missen nogal wat veiligheidsvoorzieningen. Ze willen graag weten hoe wij dat in Nederland aanpakken. Na het diner hebben we nog een oude vriend Bernard bezocht, naast zijn baan helpt hij zijn vrouw met het opzetten van een fabriekje voor ananassap, passievruchtensap en jam. Leo ziet daar mogelijkheden voor een schoon water installatie voor verkoop en het productieproces.
Morgenvroeg naar het vliegveld van Kigali naar Dar es Salaam Tanzania.

• 09 Juli 2019 - 06:00

Douwe Van Der Velde:

Mooi Jan, succes met jullie project.

Jan

We gaan een school en een werkplaats voorzien van machines, gereedschappen, naaimachines en andere apparatuur om het vakonderwijs en economische ontwikkelingen op een hoger peil te krijgen.

Actief sinds 06 Feb. 2019