Welkom in de wereld van de klussers. - Reisverslag uit Heerenveen, Nederland van Jan Postma - WaarBenJij.nu Welkom in de wereld van de klussers. - Reisverslag uit Heerenveen, Nederland van Jan Postma - WaarBenJij.nu

Welkom in de wereld van de klussers.

Door: Jan Dros

Blijf op de hoogte en volg Jan

05 Januari 2020 | Nederland, Heerenveen

Welkom in de wereld van de klussers, poetsers, sjouwers en bedenkers.

Graag willen we de nieuwe bloglezers verwelkomen.
Toch nieuwsgierig geworden? Terecht…. want wat is er mooier om deelgenoot te zijn van zo’n mooi hulpproject voor Afrika. Beschreven in een wekelijkse blog. En reageren mag. Graag zelfs.

Even nog terug naar de jaarwisseling. Of liever gezegd, decenniumwisseling. Voor 70 miljoen aan vuurwerk afgeschoten. Zomaar..... poef de mistige lucht in. Daar moeten zo’n 180 duizend Afrikaanse medeburgers een jaar lang hard voor werken. Het is goed dat we daar even bij stilstaan en ons afvragen of dit wel normaal is.

Oké, terug naar de realiteit….
Het is vrijdag 3 januari. Tijd om de draad weer op te pakken. Vandaag zijn we met z’n viertjes. De Top 2000 is passé dus is Skyradio weer terug op de speaker.
Er wordt stevig geklust en het resultaat mag er zijn. Twee lange roltafels voor de pendelafkortzaag zijn afgemaakt (zie foto), een robuuste freesmachine voorzien van een veiligheidskap en een stoffige vlakbank en afzuigkap zijn weer toonbaar gemaakt. Ontvet, gepoetst en hier en daar is de verwijderde roest vervangen door een likje verf. Afrika ready.

We zijn alweer toe aan de vierde kennismaking. Dit keer Pieter de Jong…aangenaam.
Pieter, een voormalig docent aan het Friesland college, is al een tijdje gepensioneerd. Al zo’n 26 jaar.
Hij is een echte Fries. Niet lullen maar klussen. Alhoewel Pieter tijdens de koffie pauzes graag mag praten. Zijn kennis en kunde op het gebied van houtbewerkingsmachines is nog steeds niet verjaard. Hij is een echte aanwinst voor het klusteam.
Pieter zou medio dit jaar ook mee naar Tanzania. Had daarvoor al toestemming gekregen van het parlement. Zijn vrouw dus. Maar na een ingelast parlementair onderzoek heeft Pieter besloten toch niet mee te gaan. Medisch niet verantwoord. Een verstandig besluit want ook wij willen dat Pieter gezond blijft en wellicht 100 wordt.

Er is geweldig nieuws. Het is definitief. Er gaan 6 studenten en 2 leerkrachten van het Friesland College mee naar Tanzania. De buitenlandsubsidie voor studenten maakt dat voor een groot deel mogelijk. Voor de studenten een geweldige ervaring die ze niet snel zullen vergeten.

Rest ons nog bij deze iedereen een gezond en voorspoedig 2020 toe te wensen.
WIJ gaan er in ieder geval iets moois van maken. En jullie zijn er al die tijd bij. Wat een mooi vooruitzicht.

Oh ja. Zaterdag 11 januari is weer de volgende klusdag. Klussers zijn van harte welkom.

Tot later
Jan&Jan

• 06 Januari 2020 - 12:57

Marcel Laan:

Succes met klussen! ik zal jullie via deze blog volgen.

• 06 Januari 2020 - 17:57

Folkert Kinderman:

Geachte "Janboel"

Hier even een reactie uit de oude doos.
    Bij het lezen van jullie verslagen denk ik steeds wat geweldig van die Jantjes en collega's wat die allemaal
    aan het doen zijn.Waarschijnlijk ook nog in hun vrije tijd
    Ik begrijp dat Piet ook nog niet wil verpieteren en heeft de handen weer de mouwen gestoken.(geweldig)

Nu rijd ik a.s. zaterdag langs Heerenveen op doorreis naar Lelystad. Wanneer ik even het adres en werktijd
    doorkrijg, probeer ik even langs te komen.

De hartelijke groeten en misschien tot zaterdag.

Folkert Kinderman
    0511 462109

• 06 Januari 2020 - 21:06

Jan Postma:

Beste Folkert, wat leuk dat u even langskomt. Wij zijn zaterdag in de werkplaats van Technopark, wel graag achterom komen want we hebben de voordeur op slot. we zijn er van ± 8:30 tot 16:00
    Van harte welkom.
    mvg Jan Postma 06-30147564